Dobu dospívání za sebou měli členové kapely, která u nás dostal punk do podvědomí širší posluchačské obce jako první. Pražští EXTEMPORE (celým názvem THE NEW ROCK and JOKES EXTEMPORE BAND)od svých počátků někdy okolo roku 1974 pružně vstřebávali různé vlivy a když se jejich vůdčí osobnost Mikoláš Chadim ve svých šestadvaceti letech seznamuje s punk rockem, okamžitě se to na jejich tvorbě projevuje.

“Karel Habal punk miloval a byl jedním z prvních, kdo měl desky s touhle muzikou. Když mi poprvé pustil desku SEX PISTOLS, jásal jsem. Tahle muzika mi připadala jako důležitej zvrat. Bylo to jednoduchý a bylo v tom hrozně moc energie. Punk tehdá vůbec neletěl, a tak byl Karel rád, že našel spřízněnou duši, a začal mě hned deskama zásobovat. I kdy mě mimo SEX PISTOLS další punkový kapely tolik nebraly, pokládal jsem punk za velice důležitý pro to, aby se definitivně zlomila nadvláda jazzrocku a našich profirockerů. Český fanda totiž vždycky spíš uvěří tomu, co je na desce se západní etiketou, než tomu, co se dělá doma. Pochybuji, že kdyby nějaká kapela u nás začla hrát punk současné s tím, jak vznikal v Anglii, byli by čeští rockoví fans ochotni na něco takového chodit. To, že takhle muzika vycházela v Anglii na deskách, jí dávalo posvěcení, což stačilo, aby ji český fanda začal poslouchat a začal ji považovat za hudbu dobrou. Vždyť je to přeci na desce! Hned po návratu z vojny jsem se s Karlem setkal na otevíracím koncertě u Zábranských. Využil jsem svého vojenského střihu, otcova saka a starých slunečních brejlí a ke Karlovu nadšení jsem se v tomhle převleku u Zábranských objevil. “Vypadáš přesně jako pankáč ze Soho,” vykřikoval Karel radostně, když mě uviděl. Během prázdnin byl v Anglii a přivezl si spoustu desek. A hned mi nějaké půjčil.” (Chadima ve své knize Alternativa)

EXTEMPORE tehdy potřebovali dát dohromady nějaký “taněšnější” repertoár, aby mohli vedle koncertů, kde prezentovali především své experimentálnější skladby (zpočátku v jazzrockovém stylu, později ovlivněné soubory hnutí Rock in Opposition), hrát i rockové tancovačky. Chadima se rozhoduje převzít několik skladeb od kapel první generace britkého punku a napsat k nim vlastní české texty. EXTEMPORE tak začali zkoušet věci od STRANGLERS (“Krysař”, “Český holky”), WIRE (“Šťáva a láva”) GENERATION X (“Den co den”) a MAGAZINE (“Anonym”). Doplnil je pak další, už nepunkové covery a to do FUGS  a DR. FEELGOOD.

23. února 1979 předvádějí v Praze-Karlíně v sále hospody U Zábranských tento převzatý repertoár poprvé naživo:

“Po komponovaném bloku Zabíjačka, který v sobě ještě nesl prvky tehdy pomalu doznívající ho jazz – rocku a “progresivnějšího roku sedmdesátých let”, přidala skupina několik přejatých skladeb tehdejších anglických módních oblíbenců GENERATION X, STRANGLERS, DR. FELLGOOD a WIRE. Ale pozor! Vše s českými texty. Vyprodaný sál to přijal s nadšením. Nebylo divu, akademická hudba ostatních pražských souborů už lezla veřejnosti krkem, a tady se naskytla příležitost začít znovu jako z hloubi šedesátých let – bez příkras, z energické podstaty rocku. Texty slibovaly humor (někdy až černý a cynický), recesi, parodii. Bláznivost budiž  krásná, krása křečovitá.” (z knížky Excentrici v přízemí)

Koncert končí velkým úspěchem – aparatura byla ohulená tak, že při jednom z basových sól se vlivem vibrací začaly rozsprskávat skleněné kryty žárovek na stěně proti jevišti a punk rockové covery musela kapela několikrát přidávat.

O týden později, 3. března, vyjíždí EXTEMPORE odehrát punk rockovou tancovačku do Libouchce u Ústí nad Labem. Severní Čechy se tak staly prvním místem, kde punk tvrdě narazil na zeď represivního byrokratického aparátu. Chadima totiž vystoupení kapely před sálem naplněným drsnými severočeskými máničkami uvádí slovy: “Říká se, že prej nový EXTEMPORE hraje sračky. Tak my vám tehdy jednu tu sračku zahrajem!” Koncert je nahráván a i když během něj k žádným výtržnostem nedochází, ještě v noci po jeho skončení se celá policejní mašinerie rozjíždí naplno. Půl hodiny poté, co sál opuštějí poslední návštěvníci, doráží na místo pohotovostní oddíl  vybavený přilbami a pomůckami pro boj proti davu. Když na místě nikoho nenachází, rozděluje se na dvě poloviny – jedna objevuje část lidí nedaleko nádraží na autovrakovišti, druhá zastavuje vlak, ve kterém jede domů zbytek, a v obou případech jsou návštěvníci koncertu brutálně zbiti. Tím to ale nekončí – kapela je opakovaně vyslýchána, Chadimovi hrozí vazba a je mu sděleno obvinění pro podezření ze spáchání trestného činu výtržnictví. Nakonec se to po vyčerpávající právní bitvě daří uhrát na přestupek, který končí pokutou 500 Kčs.

“Z magnetofonového pásku je zřejmé, že M. Chadima jako vedoucí hudebního souboru EXTEMPORE používal při uvádění písně několikrát slovo sračky, místo “píseň Zabijačka” uváděl píseň jako “Žranice”, samo jeho chování silně negativně působilo na přítomnou mládež, která se shromáždila z různých míst ČSR, takže se chovala hlučně, pískala, vykřikovala, svlékala se do polonaha, ohmatávala se na sále, sama se vyznačovala řevem, výchovně to na přítomnou mládež škodlivě působilo. Toto potvrzuje více svědků. Chadima vyváděl na jevišti jako klaun, poskakoval, ječel a situace se tak nebezpečně vyhrotila, že musela být zábava předčasně ukončena.” (citace z rozhodnutí Komise ochrany  veřejného pořádku  MNV Libouchec, otištěného v knížce Alternativa)

V první polovině roku ´79 EXTEMPORE svůj punkový repertoár předvádí ještě několikrát, mj. i 23. května na koncertě v rámci 8. Pražských jazzových dnů ve vršovickém Edenu. Když se pak dává dohromady nový koncertní program”Velkoměsto I a II”, je jeho součástí i minutová vypalovačka “Libouchec” – textově jedovatá pomsta příslušným orgánům a hudebně jediná původní punková skladba v repertoáru kapely.

Svou činnost ukončil v létě 1981. Jejich krátké punkové období dokumentují kazety “Zabíjačka” (u Fist Records) a “Jaro, léto…+ punk” (vyšlo po revoluci u Black Point). “Libouchec” se objevuje na kazetě “Velkoměsto” u Fist Rec., na kompilační kazetě “Hrubý Punkový Hláska” a po revoluci pak na stejnojmenném dvoj- LP u Globusu.

Žvejkám, žvejkám žvejkačku, rozžvejkám si na sračku. (“Žvejkačka” – ENERGIE G)

Na už zmiňovaný koncert v Edenu si EXTEMPORE pozvali jako své hosty ENERGII G  mladou punkovou kapelu, jejíž vystoupení zde skončilo stylově, když už po třech skladbách vedoucí s řevem “Tak tohle tedy ne!” vypnul proud.

 

O KAPELE ENERGIE G ZASE PŘÍŠTĚ